måndag 17 augusti 2015

Skolstart

Idag börjar Örebros elever ett nytt skolår. Det är en stor dag för de som för första gången går in genom skolans dörrar. Det är förhoppningsvis även en stor och bra dag för alla elever som fortsätter sin resa genom grund- eller gymnasieskolan.

För mig som politiker med stort fokus på skolfrågor är detta en dag då jag vill skicka några önskningar till alla som finns i Örebros skolor.

Först vänder jag mig till eleverna. Ta chansen – lär dig saker och ställ krav på att du ska lära dig mer i skolan för varje dag som går. Försök att bidra till lugn och ro på lektionerna och var en bra kompis till dina klasskamrater.

Till all personal önskar jag ett bra läsår. Jag vet att ni tyngs av besparingar, stora grupper och ibland orimlig arbetsbörda. Jag vill att ni tänker på att ni betyder så mycket för att varje elev ska lyckas och känna sig trygg i skolan. Samarbeta med dina kollegor, lär av dem och dela med dig av dina kunskaper.

Sist men inte minst en önskan till alla föräldrar – stötta och engagera er i era barns skolgång. Ställ frågor, visa att ni är intresserade, lär känna era barns skolkamrater och lärare, ifrågasätt om barnen inte trivs eller inte har det bra i skolan.

Själv kommer jag fortsätta kämpa för en skola som har förutsättningar att se varje elev. En skola där elever är trygga och ges bästa möjligheter att utveckla sina kunskaper så långt det bara går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar