måndag 4 maj 2015

Vikten av höga förväntningar

Så kom då OECD-rapporten om skolan som Alliansregeringen beställde. Dystra besked men än är det inte kört för svensk skola. Det går att vända resultaten sa Andreas Schleicher på presskonferensen. Jag håller med - gör vi mer av det vi vet fungerar så går det.

Jag tar fasta på det som han sa om förväntningar. Svensk skola är dålig på det. Eleverna slår ifrån sig och lägger skulden på någon annan än sig själv när det inte går som det borde. Schleicher beskrev attityden hos elever i andra länder där eleven litar på lärarna och menar att med deras stöd och min ansträngning så kommer jag att klara skolan.

De svenska eleverna måste mötas av lärare som tror på dem och har höga förväntningar på varje elev. Sedan tror jag också att eleverna, och deras föräldrar, måste inse att skolan är jobbig. Det går inte att glida igenom, man måste anstränga sig.

Rapportering från SvD och DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar