fredag 17 januari 2014

Vad vet S om förskolans arbete?

I dagens NA finns det ett läsvärt debattinlägg från pedagogerna på Bettorps förskola i Örebro. Inlägget riktar sig till Thomas Esbjörnsson som i lördags skrev att förskolans läroplan behöver revideras, att problemen i förskolan är en ledningsfråga och att regeringen ska skjuta till mer pengar. Förskolepersonalen skriver att de är mycket nöjda med sin läroplan men efterfrågar bra förutsättningar att utföra sitt uppdrag.

För personalen i förskolan spelar det säkerligen ingen roll varifrån pengarna kommer, bara resurserna speglar det uppdrag de har. Jag menar att kommunen har ett stort ansvar att prioritera resurserna och att S prioriterar fel. Det råder ingen brist på skatteintäkter i Örebro kommun. Politik handlar om att välja vad man gör med de resurser man har. För mig är prioriteringen glasklar - pengarna ska gå till vård, skola och omsorg!

Jag har ingen aning om hur mycket de S-märkta politikerna i Örebro är ute i verksamheten för att lyssna och pratar med dem som arbetar i förskolan. Med tanke på retoriken och den politik som bedrivs verkar det dock som om de mest håller sig kring Rådhuset…

Jag försöker vara ute så mycket som möjligt och besöka dessa välfärdens medarbetare. Jag tror på besök i verkligheten och att ta del av personalens beskrivningar och åsikter. Jag ser det som en förmån att ha möjlighet att besöka förskolor och skolor. Det är den roligaste arbetsuppgiften jag har som politiker!

Här om dagen besökte jag, för andra gången, Bettorps förskola och pratade med personalen. De är så besvikna över att bli bortprioriterade av den styrande S-majoriteten. De vill ha politiker som lyssnar och som sätter sig in i problematiken och den komplexa vardagen de har. De vill göra varje dag bra för barnen. De vill ha möjlighet att ägna tid och tanke för att planera en bra verksamhet. De vill helt enkelt ha förutsättningar att göra ett bra jobb. Jag tycker att de, och fram för allt barnen, är värda det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar