torsdag 29 augusti 2013

Skolan måste prioritera trygghetsfrågorna

Vad ska krävas för att stänga en skola? Ska det över huvud taget vara möjligt att stänga en skola? I debatten kring Skolinspektionens beslut att stänga Lundsberg finns så klart många synpunkter. Som exempel rasar Ian medan Bris och lärarfacken är positiva.  Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén efterlyser att skolan under avstängningstiden genomför ett hårt arbete med normer, rutiner och åtgärder så att man kan leva upp till läroplanens krav. Det är klokt.

Jag gillar Tove Lifvendahls inlägg i SvD idag. Jag anser att vi ska ha nolltolerans mot mobbning och kränkningar samt att det ska få konsekvenser för de skolor som inte tar detta arbete på allvar.

Arbetet med värderingar, bemötande och vilka beteenden vi accepterar i skolan ska pågå varje dag på varje skola. För mig kokar detta ner till ledarskap. Rektor ska ha koll och måste leda arbetet.

I Örebro har vi jättefina planer som är "implementerade" på varenda skola och vi har även en gedigen kompetens vad gäller trygghetsarbete i centrala funktioner. Ändå fungerar det inte på alla ställen. Jag är övertygad om att det hänger ihop med ledarskap.

En direkt koppling finns till den politiska S-ledningen i Örebro som har satt målet att 80% av eleverna ska känna sig trygga i skolan. Följden av detta blir så klart att rektorerna inte prioriterar trygghetsarbetet fullt ut. 

1 kommentar:

  1. Vi stänger inga skolor för att barn mobbas på
    ungdomsgårdar, misshandlas i parken intill skolan eller om tjejer våldtas på lördagskvällar. Men med Lundsberg är det annorlunda.
    Skolinspektionens agerande i Lundsberg är med mina ögon sett ett skrämmande exempel på maktmissbruk. Men med en socionom i toppen på skolinspektionen kan vi förvänta oss beslut som exempelvis kan baseras på tyckande, obekräftade rykten och en medfödd partiskhet. Det blir ungefär som när våra socialtjänster gör vårdnadsutredningar - de har ofta bestämt sig för utfallet innan utredningen påbörjas och sedan behöver de ju bara samla på sig lite fragment som kan stödja det tänkta utfallet. Det slår mig att denna likhet framgår med all tydlighet när förvaltningsrätten uttalar sig om utredningen som skolinspektionen baserar sina uttalanden på och då kan jag inte låta bli att reflektera över att en kvinnlig sociaonom sitter i toppen på skolinspektionen.
    Vi måste inse att kvotering har sitt pris och nu har Lundsberg fått betala med råge. När skall kompetens få avgöra vem som skall befordras istället för som idag ofta genusstatistik.

    SvaraRadera