onsdag 27 februari 2013

Bättre styrning av Örebros skolor

Idag diskuterade vi i Kommunfullmäktige den motion som jag och Kent Persson skrev i augusti 2011 som handlar om att vi i Örebro Kommun behöver koncentrera vår lokala styrning av skolan.

Motionen handlar om att vi moderater vill fastställa 3-4 övergripande mål för Örebros skolor. Vi vill att vi i politisk enighet arbetar fram målen. Detta är viktigt eftersom målen måste hållas över tid. Skolorna ska veta vad som gäller. Jag tror på att vi i politiken måste koncentrera oss och rensa i skolans uppdrag. Jag tror på att mäta övergripande mål, ifrågasätta och kontinuerligt och nogsamt följa upp.

Jag är övertygad om att det vi pratar om och mäter blir gjort. Politiken måste vara tydlig – Alla elever ska klara skolans mål – Allt annat är ett misslyckande!

För att möjliggöra detta måste skolorna ges rätt förutsättningar. Det krävs pengar men också en tro och förväntning på att varje skola kan utvecklas. Det krävs skolledare som har tid för pedagogisk utveckling. Det krävs en kontinuerlig kompetensutveckling av våra lärare. Och, det krävs en attityd från all skolpersonal att alla kan lyckas – varje elev ska bli bemött med respekt och höga förväntningar.

Majoriteten håller med mig. De öppnar upp för det som står i motionen men de har så svårt att bifalla en motion skriven av oss moderater. Istället går de runt, runt och säger att allt det jag säger är rätt och riktigt….

Det märkliga i det hela är att de fortsatt låter sin budget vara otydlig, rörig och innehålla så många mål när de nu håller med mig. Motionen har de sett i 1,5 år, de håller med men fortsätter på samma otydliga sätt.

Jag ser fram emot en konstruktiv diskussion och planering av hur vi ska gå vidare på nästa möte med Programnämnd Barn och utbildning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar