torsdag 14 juni 2012

Skollov

I dessa skolavslutningsdagar går mina tankar till barn och ungdomar. Jag hoppas att alla är glada, nöjda efter ett bra skolår, ser fram emot en aktiv sommar och att de som vill och behöver har ett sommarjobb. Självklart inser jag att det tyvärr inte är så.

Jag vet att många tycker det är trist att byta en strukturerad vardag mot att inte ha något att göra. Jag vet att många inte fick ett bra läsår, betygen blev kassa och ingen brydde sig om det. Jag vet också att många lämnar skolan med lättnad över att slippa sina plågoandar, åtminstone under 10 veckor. Jag vet att inte alla som ville, eller behövde, fick det där sommarjobbet.

Livet är orättvist men för mig är det en del av samhällets uppgift att se till att det inte alltid blir så orättvist. Ta skolan – där måste vi se till att alla barn oavsett bakgrund får samma chans. Det ska ske genom höga förväntningar, tidiga insatser när någon halkar efter och en förmåga att variera pedagogiken så att alla elever hänger med.

Idag har jag besökt Unga KRIS här i Örebro. De har en bra kamratstödjande verksamhet som gör stor skillnad för ungdomar som hamnat i droger och kriminalitet. Det är viktigt att ungdomar på glid får hjälp av samhället och här tror jag starkt på att en verksamhet som Unga KRIS är ett bra komplement till samhällsinsatsen.

Igår och ikväll kommer Örebro krylla av glada nior som slutat grundskolan. Jag hoppas att de har en kul kväll, att de håller sig nyktra och kommer hem i gott skick. Kloka och närvarande vuxna är viktigt en kväll som denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar