måndag 6 februari 2012

Vågar majoriteten göra rätt?

Dagens ledare i NA uppmanar majoriteten i Örebro att, i den turbulenta frågan om nedläggning eller ej av WUC, börja om från början. Visst skulle det vara det bästa men frågan är om de har styrka, mod och vilja att göra det som är rätt.

Politik styrs många gånger av prestige. Man säger en sak, nästlar in sig i ett resonemang som till slut gör det omöjligt att ändra åsikt. Från S har frågan blivit för stor, det har för många gånger sagts från Esbjörnssons sida att WUC ska läggas ner. Begic säger ibland att han är prestigelös men det dominerande inslaget från honom är ändå att det hela är ett vallöfte och att WUC måste offras.

Kan KD hålla stången i frågan ska de ha en stor eloge. Det verkar finnas en vilja hos flera starka företrädare i KD men jag undrar om de rår på S och det egna Kommunalrådet Bondesson. Jag är tyvärr tveksam. Det lyser igenom att det finns en uppgörelse om att rädda Rudbecksskolan mot att få behålla Vårdnadsbidraget

Vad Örebroarna tycker skulle vara intressant att veta. Min gissning är de flesta, oavsett vilket parti de har röstat på, tycker att vi politiker ska fatta beslut med bra underlag som grund. Jag tror att de flesta vill att demokratiska processer, där bl.a. personalen involveras, ska föregå viktiga beslut.

Jag är i grunden en person som tror gott om människor. Jag hoppas att majoriteten kan svälja prestigen, tänka om och göra rätt. Det bästa är att tillsätta en utredning som utan förutfattad mening tittar på alla kommunala gymnasieskolor i Örebro. Utredningen bör ha i uppdrag att komma fram till fler än ett förslag på vad vi kan göra. För något måste vi göra, det går inte att behålla lokaler när vi inte har elever. Jag önskar en process som involverar de som berörs, tar med kloka synpunkter från verksamheten och ser till att förankra förslagen så gott det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar