tisdag 11 oktober 2011

S i nedförsbacke

Tillbaka efter en veckas ledighet (utan att ha följt debatten i media) känns det som hela havet stormar i svensk politik. Lite överdrivet kanske men jag undrar i mitt stilla sinne vad svenska socialdemokrater håller på med.

Juholt inger allt annat än förtroende. Konstigheterna raddas upp och jag ifrågasätter om karl över huvud taget tänker! Det är väl många med mig som undrar om S verkligen vill ha en partiledare som beter sig på detta sätt. En partikollega till mig uttryckte idag smått förtvivlat att Sverige behöver en bra opposition, och visst är det så. Juholt är ju mer en pajas än en ett stadsministerämne!

Många socialdemokrater reagerar. Johanna Graf m.fl. skriver i SvD idag en mycket bra artikel där de ifrågasätter etik och moral hos sin partiledare. Men det är också många inom S som fortsatt har stort förtroende för Juholt, däribland Örebros Jonas Karlsson. Jag tycker det är bra med lojala människor men jag blir ändå förvånad.

Lika förvånad blev jag idag när Kommunstyrelsen i Örebro samlades för genomgång av ärendena inför nästa veckas beslutssammanträde. Lena Baastad var inte närvarande. Hon var tydligen på studiebesök när kommunens ekonomi skulle gås igenom - för mig är det en helt obegriplig prioritering! Speciellt som Örebro kommuns ekonomi befinner sig i ett ytterst besvärligt läge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar