måndag 8 augusti 2011

Positivt om Örebro

Idag skriver ”Exilörebroaren 25 år” på åsiktssidan i NA om att det händer mycket positivt i Örebro. Denna f.d. Örebroare kan numera rekommendera sina vänner att besöka Örebro då det råder en utvecklingsanda och finns en massa nytt att se och uppleva här.

Viss är det underbart att läsa positiva skrivningar om Örebro!
Jag håller med skribenten om att det är så trist att läsa allt negativt som skrivs om det som händer, om att det är fel på Järntorget och det slösas med pengar på konst.

En levande stad har många ingredienser som lockar och Örebro har mycket av detta. Ett levande centrum, företag och föreningar som ges möjlighet att utvecklas, ett bra utbud av kultur- och sportevenemang samt restauranger, caféer, pubar och nattklubbar.

För mig är det viktigt att vår stad är trevlig att vistas i. Det är bra att centrum är attraktivt eftersom Örebroarna stanna kvar i Örebro och det lockar hit besökare, turister och människor från kommunerna i närheten. För Örebro innebär detta inkomster, arbetstillfällen, möjligheter för verksamheter att verka och expandera och det ger liv åt vår stad.

För mig ger satsningarna i centrum, på fina gator och torg, parker och konst ett mervärde som jag tror att vi människor mår bra av. Det är viktigt likväl som satsningar på vård och omsorg är viktigt och självklart.

För mig är det självklart att vi satsar på att ha trevliga miljöer i hela Örebro. Det ska vara trevligt att bo i Vivalla, Glanshammar och i Markbacken. Det är ett fattigdomsbevis att ha områden som förfaller och är trista det måste man planera att göra något åt.

Jag har, liksom ”Exilörebroare 25 år” varit borta från Örebro i några år och möter nu en betydligt finare och trevligare stad än den jag lämnade för 10 år sedan. Det är viktigt att vi alla hjälps åt att sprida den positiva bilden av Örebro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar