tisdag 23 augusti 2011

Örebro = Kulturstad

Idag diskuteras på NA opinion om Open Art och huruvida Örebro ska satsa på att bli årets kulturstad. Självklart ska vi det!

Örebro är, enligt mitt sätt att se, en kulturstad av rang. Vi har fantastiska kulturscener med Svenska Kammarorkestern i spetsen. Vi har tillgång till arrangemang på bl.a. Conventum och vi erbjuds gratis kultur i form av konserter och tillsällningar på offentliga platser.

Vi har bra konstutställningar, Open Art, skulpturer i parker och efter gångstråk. Vi har också en bra organisation för att utöva konst med musikhögskola, musikskolor, dansinstitut, mängder av körer och studieförbund.

I Örebro kan vi njuta av bra teater, lyssna på jazz och vi har ett helt OK utbud vad gäller bio. Vi kan äta god mat på stadens restauranger och umgås med vänner på pubar och krogar.

Vad vi i Örebro också har, som jag räknar till kultur, är ett vackert centrum, Stadsparken, Oset och området kring Naturens Hus samt många fina parker och områden för oss att vara i.

Allt detta är bra för själen och nödvändigt för att vi ska bli hela människor i en för många hektisk vardag. Själv njuter jag i fulla drag av naturen i Örebro stad, jag rör mig mycket på cykelvägar och gångstråk och jag uppskattar våra vackra miljöer.

Personligen är jag en stor fan av Open Art. Jag är mycket förtjust i vår gula kanin och varje dag ser jag från mitt fönster på Rådhuset hur människor diskuterar, ler och fotograferar detta konstverk. Jag gillar också debatten som årets Open Art har skapat. Jag anser att konst ska engagera och jag ser fördelar med att konst ibland är mycket konstig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar