fredag 12 augusti 2011

Kunden i fokus

Idag skriver NA om Karima Tice som driver hemvårdsföretaget Aman Care. För oss som förespråkar kvalité i omsorgen med kunden i centrum är det en intressant läsning. Karimas inställning till sitt uppdrag är imponerande och helt rätt.

Tänk om vi kunde få in detta tänk i den kommunala omsorgen. Grundsynen att kunden alltid har rätt. Visst är det svårt att anpassa när volymerna är stora men vi måste få till det. Det är människor det handlar om. Det är våra egna gamla föräldrar, vår underbara granne eller den gamle mannen med hunden vi brukar möta i affären - människor med specifika behov, önskningar och vanor. Människor som har samma rätt som du och jag att få bestämma över sin vardag.

Grundsynen i all omsorg måste vara att kunden vet bäst. Tanken på att mina nära och kära ska bli tvungna att ändra sina vanor på ålderns höst bara för att passa in i administrationen och rutinerna hos en viss vårdgivare kan få det att vända sig i magen på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar