fredag 19 augusti 2011

Integration

Att människor som kommer till vårt land, för att bygga sin framtid här, finner sig till rätta, lär sig språket och förstår hur vi och samhället fungerar är viktigt. Många håller säkert med mig men hur det konkret ska gå till och hur man själv kan bidra är kanske inte lika självklart.

Det finns många sätt att integrera människor på och jag anser att vi alla kan vara med och hjälpa till. Vi kan var och en av oss vara hjälpsamma och trevlig mot våra nysvenskar. Det gäller allt från att välkomna dem som grannar till att rekommendera våra kontakter att anställa dem i sina företag.

Jag har idag upplevt ett bra exempel på integration. Det var ungdomar som endast varit i Sverige i några år som hjälpte äldre att arbeta och hitta information på Internet. Ungdomarna har detta som sommarjobb i kommunen och jag såg hur bra både de äldre och ungdomarna tyckte att det var. En kille från Somalia sa att han verkligen värdesatte att få möjlighet att prata med äldre svenskar.

De ungdomar jag träffade är också med i ett mentorsprojekt för nysvenska gymnasister som är ett annat bra exempel på integration. Här får eleverna en yrkesverksam mentor som de träffar med jämna mellanrum och har möjlighet att lära sig massor av. Killen från Somalia har en läkare som mentor vilket passar bra eftersom han själv vill bli läkare. En tjej som jag träffade har en arbetsterapeut som mentor vilket passar bra nu när hon på måndag ska börja på vårdprogrammet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar