tisdag 12 juli 2011

Människors lika värde

Efter en semesterresa till Polen känns det som om det är på sin plats att reflektera över hur viktigt det är att lära av historien.

Min resa började och slutade i Warszawa och däremellan var jag i Krakow några dagar. Jag har endast varit i Polen en gång tidigare så det var med stort intresse för landets historia som resan planerades. Vi besökte ett antal museum och platser som vittnar om de dramatiska händelserna som drabbat detta land.

Jag slogs av hur skonade vi svenskar är som sluppit de sista stora krigen och skövling av vårt land och vår historia. Det är rent förskräckligt att få beskrivet hur tyskarna under andra världskriget strategiskt förstörde Warszawa, hur de stal och förstörde kulturföremål.

Vad som upprör än mer är nazisternas angrepp på det polska folket, deportering av människor till läger och utrotningen av judar, romer m.fl. De museer jag besökte beskrev på ett mycket illustrativt sätt nazisternas brott mot mänskligheten. Det finns filmer, bilder och vittnesmål om förskräckliga handlingar som begicks. Det är hemska bilder av lidande människor. Bilder som jag tvingade mig att titta på för att jag känner att det är det minsta vi kan göra.

Besöket i Auschwitz/Birkenau var för mig mer gripande denna gång än förra. Att få en liten förståelse för vilken industri detta var, hur människor endast överlevde ett par månader (om de inte gasades ihjäl direkt efter ankomsten) i dessa helvetesläger och hur genomtänkt och förnedrande allt var uppbyggt kommer jag att bära med mig resten av livet.

För mig är det ofattbart hur man kan sortera människor efter ursprung, ras eller religion. Hur kan man bestämma att ett ursprung är bättre än ett annat? Hur kan behandla människor så grymt?

Det minsta vi kan göra är att besöka platserna, titta på bilderna, visa respekt för alla de som inte fick leva sina liv, som inte fick behålla sina ägodelar eller fostra sina barn.

Vi som värnar demokrati måste motverka de krafter som har åsikter i liknande riktning. Vi kan fostra våra barn om människors lika värde. Vi kan verka för att inte döma eller sorterna människor efter utseende, grupptillhörighet, ras, kultur eller religion. Vi kan prata, vi kan skriva och vi kan verka för lösningar bortom våld och förtryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar