måndag 6 juni 2011

Nationaldag

Idag är det Sveriges Nationaldag och det firas på olika sätt runt om i vårt land. I Örebro kunde man redan i morse fira med Landshövdingen vid slottet och i eftermiddag är det stort evenemang i Stadsparken. Jag ska snart bege mig till Rådhuset där vi har en ceremoni för nya svenska.

Jag är en stark förespråkare till att ta vara på tillfällen att fira olika saker. Att fira Sverige denna dag är för mig självklart och jag tror att svenskarna sakta men säkert kommer att bygga upp sina traditioner kring denna dag.

Vi behöver ha traditioner och dagar som samlar och stärker oss i vår identitet. Att fira vårt land skapar en viss trygghet i den föränderliga värld vi lever i. Jag tror att nationalismen är ett nödvändigt inslag i ett demokratiskt samhälle. Det är viktigt att förstärka känslan av att vi hör ihop och att vi tillsammans skapar ett land att vara stolta över.

Värt att läsa: SvD, DN, Marléne L Kopparklint

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar