söndag 5 juni 2011

Bra med alternativ i den svenska skolan

Idag skriver Gunvor Engström i SvD om att det måste bli enklare att jämföra olika skolor med varandra. Om detta ska vara möjligt menar hon att flera åtgärder behövs bl.a. att definiera vad kvalité är och att det ska finnas en nationell och för alla tillgänglig statistik över skolors förmåga att uppnå kvalitetskriterierna. Det är en intressant artikel och jag håller med i det mesta.

Vi har friskolorna att tacka för mycket av den skärpning som pågår i den kommunala skolan. Kvalitén har höjts även om betydligt mer finns att göra på många håll. Det är ett svek mot eleverna när skolan inte klarar sitt uppdrag. Vi politiker med ansvar för den kommunala skolpolitiken, vi måste se alla skolor och alla elever oavsett vem som är huvudman för skolorna.

Att elever och föräldrar kan välja en skola som de tror passar och inte endast blir hänvisad till en skola är ett stort lyft för valfriheten. För mig är det självklart att vi måste göra det enkelt att jämföra olika skolor med varandra. Jag förespråkar öppen resultatredovisning, på exempelvis hemsidor.

Jag är övertygad om att de kommunala skolorna många gånger är väl så bra som friskolorna. Jag är också övertygad om att lärare och rektorer kan brinna för elever och verksamhet på samma sätt oavsett driftsform och jag tror att elever kan växa lika mycket i alla skolor.

Idag gäller det att locka till sig elever genom marknadsföring. Här har den kommunala skolan mycket att lära av friskolorna. Med en bättre beskrivning av den kommunala skolans verksamhet skulle säkert fler elever göra ett annat val.

Jag tror att det finns en skillnad i vilket uppdrag och vilken frihet ägaren ger verksamheten. I Örebros kommunala skolor har vi intraprenader som utvecklas mycket bra och om intentionen i resultatenheter blir som vi politiker har tänk kommer många av våra skolor få en större frihet. Det kommer att innebära bättre skolor för eleverna i Örebro.

Mycket händer inom skolans område under detta skolreformernas år. Vi får bl.a. tydligare ansvar för skolans rektorer att tid måste sättas på det pedagogiska arbetet och utvecklingen. Jag ser fram emot detta. Vi måste höja elevernas kunskapsnivå och här är ledarskapet och lärarnas pedagogiska förmåga nyckeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar