onsdag 13 april 2011

Reinfeldt på besök

Idag var Statsminister Reinfeldt i Örebro men inte jag! Typiskt kan man tycka och visst är det synd att jag missade detta tillfälle. Det var andra moderater som fick ett unikt tillfälle att träffa honom och att han kom till oss idag är peppande för alla moderater i Örebro.

Att just stötta och peppa är rollen Fredrik Reinfeldt kan spela i vår valrörelse. Visst skulle ett möte på Våghustorget dra folk och väcka stort intresse men jag är övertygad om att omvalet vinns på lokala frågor.

Det är vi som ska driva politiken som måste prata för den. Det är lokala svar på lokala frågor vi vinner val på.

Jag vill prata om vikten av kunskap i skolan. Jag vill prata om att vi måste lyfta lärarna i skolan och målinriktat arbeta för att rektorerna ska ha tid för det pedagogiska ledarskapet. Jag vill prata om hur viktigt det är att vi har en trygg skola där alla barn behandlas väl och att alla vuxna i skolan snabbt reagerar när någon mobbas eller kränks.

Jag vill också prata om vikten av att vi får fler människor i arbete. Arbetslösheten sjunker snabbt i Örebro just nu, det är unikt att vi leder nedgången i Sverige och detta måste vi utnyttja. Utmaningen är att lyckas matcha de som är utan arbete med de lediga jobben som finns, här har kommunen en roll via de resurser vi har för vuxenutbildning.

För mig är det viktigt att förklarar för människor att fler i arbete har en direkt koppling till hur mycket pengar vi har att satsa på vård, skola och omsorg. Jobben är viktiga för att vi ska kunna göra de satsningar som vi vill kunna göra runt om i vår kommun.

En bättre statsminister än Reinfeldt kan Sverige inte få men han kan inte vinna valet åt oss i Örebro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar