söndag 10 april 2011

Olika syn på sitt uppdrag

Tänk vilken olik syn man som offentliganställd kan ha på sitt uppdrag. Idag skildrar NA två verkligheter som får mig som politiker att både se ljust och mörk på den verksamhet som våra skattepengar går till.

Det värsta först - den tjänsteman i Örebro kommun som helt missuppfattat sitt uppdrag och sett till att roffa åt sig och tjäna pengar på kommunens ägodelar. Detta är helt oacceptabelt och märkligt att det förekommer. Men man slutar aldrig att förvånas över människors beteende.

Som kommuninvånare måste vi kunna lita på att kommunala tjänstemän förvaltar våra skattepengar på ett bra sätt, håller sin inom lagens ram och är ärliga i sitt arbete. Jag är övertygad om att de allra flesta tjänstemän i Örebro kommun har en moralisk kompass och gör allt för att saker och ting ska göras på rätt sätt. Det gäller nu att kommunen ser till att ha rutiner så att detta inte händer igen.

Dagens glädjeämne är sjukgymnasten, Annika Kjellberg, som tagit sin hund till hjälp för att motivera sina patienter. Det är på vuxenhabiliteringen i Karlskoga som hunden Arwen hjälper till att få tråkiga övningar att bli roliga och mer en lek än nödvändig träning.

Jag har ingen större erfarenhet av hundar (jag är en stolt matte till två katter) men sedan drygt tio år en inbiten djurvän och har insett glädjen i mötet med djur. Jag anser att hundar och katter inom äldrevården är bra och jag kan på beskrivningen i NA idag inse att hunden verkligen är en tillgång i rehabiliteringen.

Tänk vad olika det kan vara. En anställd drar nytta av sitt uppdrag och anser att det är helt OK att tjäna extra pengar vid sidan om. En annan anställd ställs inför ett problem, att motivera människor att göra livsnödvändiga övningar, och kläcker då idén att den egna hunden kanske kan vara till hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar