fredag 8 april 2011

Bra med pengar till tåg

Det är bra att regeringen ger besked om ytterligare satsning på drift och underhåll av våra järnvägar. Efter två snörika vintrar vet vi alla att detta behövs.

Jag som lever utan bil är extremt beroende av tågen när jag ska ut på tur. Förvisso är det för mig som kan gå till jobbet inget större dagligt problem när tågen inte fungerar. Jag har dock erfarenhet av daglig pendling så jag vet hur det är att stå på kalla perronger och frustrerat vänta på försenade tåg.

Jag tror i alla lägen på att göra det enkelt för folk. I detta fall är det viktigt att göra det enkelt för folk att tro på att tågen går. För att människor ska välja att ta tåget istället för bilen, eller i vissa fall flyget, måste de när beslut om resa fattas anse att tåg är ett säkert och bra alternativ.

De senaste årens strul har sänkt förtroendet för tåget - detta måste vi ändra på och pengarna som regeringen nu satsar hjälper till med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar