måndag 31 januari 2011

Alternativen lyfter svensk skola

Idag har jag tillsammans med Oskar Öholm, som är ledamot i Riksdagens Utbildningsutskott, besökt IT-Gymnasiet i Örebro. Det var en positiv upplevelse och ett bevis på att alternativen lyfter kvalitén i den svenska skolan.

Att denna kreativa miljö lockar till sig en hel del riktiga IT-nördar fick vi bevis på i samtal med några av eleverna som menade att de nu äntligen träffat likasinnade under skoltid…

I varje hörn av skolan sitter det elever som håller på med sina datorer, ljudnivån är behaglig och stämningen trevlig. Skolan har problem att locka till sig tjejer vilket killarna vi pratade med tyckte var synd. Det var dock inget problem för tjejerna att vara i minoritet, enligt rektorn Jay Bradford.

IT-gymnasiet har bra resultat och många av eleverna, 75%, går direkt till vidare studier på Högskolor eller Universitet. Bra resultat imponerar och lusten att sticka ut lika så.

Vad som slår mig är nytänkandet. Dator till varje elev är bra på sitt sätt men inget allmänt frälsande. Det är inställningen att de nyttjar tekniken och även förstår när teknik inte fungerar (i matte de första två åren exempelvis) som känns positivt. De har alla lektioner på sitt intranät, där eleverna också hämtar och lämnar sina uppgifter.

Skolan bygger på ledord/egenskaper som de vill att eleverna ska besitta när de lämnar skolan. Egenskaperna har de kommit fram till efter intervjuer med näringslivet om hur en bra anställd är. Det är att tänka efter före…

De har också en viktig diskussion om ledarskapet i klassrummet, med en lärarkår där medelåldern är 30 år är det också ett sätt att tänka efter före.

IT-gymnasiet är en liten skola, endast 170 elever, men den sticker ut i sitt samarbete med näringslivet och sitt samarbete med Universitetet. De talar väl om Tullängen och John Bauer som de även konkurrerar med. Ett samarbete finns som triggar alla tre skolorna att vara det bästa alternativet i jakten på elever.

Konkurrens och samarbete mellan skolorna gynnar kvalitén – det är bra både för eleverna och för den svenska skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar