onsdag 15 december 2010

Örebroare

Idag valde Kommunfullmäktige i Örebro in mig och många andra till styrelser och nämnder i kommunen. Den politiska situationen i Örebro är mist sagt speciell. Vi kommer nu ha ett 7-parti-styre under en tid av minst två månader i väntan på beskedet om huruvida det blir omval eller inte. Sannolikheten för omval är stor och det är därför säkerligen så att det styre av Örebro som vi har valt idag kommer att verka fram till sommaren.

Jag tror att vi alla tar uppgiften med insikt om komplexiteten i uppdraget den kommande tiden men också med inställningen att vi måste göra det bästa för Örebro. En kommun måste styras och vi politiker måste ta vårt ansvar.

Att samarbeta över partigränserna tror jag är nyttigt och kan säkert på kort och lång sikt vara positivt för det politiska klimatet i Örebro.

Idag fastställdes en gemensam budget som blir grunden i vårt arbete och det är lika många politiker från de båda blocken i styrelser och nämnder. Någon speciell debatt i Fullmäktige blir det säkert inte då Sverigedemokraterna är den enda oppositinen vi kommer att ha. SD gör enligt min mening ett svagt intryck och verkar mest haka upp sig på detaljer.

Det är med stolthet och en stor portion ödmjukhet jag från årsskiftet tar mig an uppgiften att vara ett av två Kommunalråd att representera Moderaterna under den kommande mandatperioden. Jag kommer att arbeta med skolfrågor och bl. a vara vice ordförande i Gymnasienämnden. Jag ser fram emot att lära mig mer om Örebro, dess skolor och framför allt att träffa personal och elever för att höra hur vi tillsammans kan verka för en bättre skola i Örebro kommun.

Jag ser också fram emot att jobba tillsammans med moderaterna i Örebro. Stämningen i den moderata gruppen är bra, det finns massor av genuin kompetens och min uppfattning är att alla ser fram emot att i positiv anda jobba för moderat politik i Örebro kommun. Vi ser nu framåt och vi är många moderater som hoppas på omval och på det kampanjarbete som blir följden av det.

Men nu är det snart Jullov. För egen del packar jag ikväll ihop mitt hem i Kumla för att imorgon installera mig i min nya lägenhet i Örebro. Internetuppkopplingen verkar ta ett tag att få ordning på så det blir troligen ett uppehåll i skrivandet på denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar