söndag 14 november 2010

S och revisionen

Imorgon, måndag, är det bugdetfullmäktige i Kumla. Då ska val av ledamöter för den kommande perioden göras och budgeten för 2011 diskuteras.

För mig blir det en speciell tillställning då jag kommer att följa diskussionen från åskådarplats. (Jag har avsagt min plats i Kumlas Fullmäktige som följd av flytt till och nya uppdrag i Örebro kommun.)

Min gissning är att S som vanligt kommer att påtalar sin förträfflighet och skylla allt elände på Alliansregeringen. I dagen NA kan man på debattsidan läsa om oppositionens åsikt om läget i Kumla kommun och förutsättningarna inför året och åren som kommer.

Jag har påtalat det förut, och gör det igen, att Kumla kommun bygger ett bad som ger stor effekt i hela den kommunala verksamheten. Vi får alla förhålla oss till denna stora investering och pengar till så mycket annat finns inte… Jag tror att debatten imorgon till stor del kommer kretsa kring badet och effekten av den prioritering som S gör.

Jag har tidigare skrivit om att S höjer kostnaden för politiken i Kumla och nu har ytterligare ett anmärkningsvärt förslag dykt upp. Imorgon kommer S att föreslå att de ska ha uppdraget som ordförande i revisionen. I de allra flesta kommuner är det oppositionen har denna post och så har det varit även i Kumla. Nu vill S ändra på detta och jag antar att de på detta sätt tror att de ska få kontroll över revisionens arbete.

Anders Svärd (C) har på ett bra sätt varit ordförande i revisionen. Det krävs en person som kan den kommunala organisationen och förstår politikens roll. Det krävs integritet och pondus för detta uppdrag som innebär att man fristående från politiken ska granska kommunens verksamhet.

S i Kumla verkar vara av åsikten att politiken ska styra revisionen. S är irriterade över det som revisionen väljer att göra, trots att allt som revisionen gör sker i enighet, och de verkar vara av åsikten att revisionen ska granska det som S anser att de ska granska.

Jag anser att det ur demokratisk synvinkel är förkastligt att majoriteten innehar ordförandeposten i revisionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar