onsdag 8 september 2010

Svart eller vitt för S

Kvällens debatt var bättre än i lördags men i och för sig kanske det inte säger så mycket…

Det var ett nytt grepp med direktsändning både i radion och på webben under ledning av Kumlanytts Lasse Litzén. Bra styrning och mindre hetsiga debattinlägg gjorde kanske diskussionen emellanåt lite tam men den totala bedömningen är helt OK för mig.

Det är tydligt att S har svårt för kritik. Det är konstigt då de borde vara vana med en granskande opposition efter alla år i majoritet. Här är det klokt att som opposition vara lite självkritisk…

Jag vet inte hur många gånger Lennart Eriksson anklagade oss för att ljuga. I stort sett varje gång som vi hade en avvikande åsikt kontrade Eriksson med att vi ljög. Herr Litzén frågade mig efteråt hur det kändes att hela tiden bli anklagad för att ljuga, ”jag är van” blev mitt svar.

För det är en konstig verklighet som Kumlas socialdemokrater beskriver. Det mesta är svart eller vitt. Håller vi inte med ljuger vi eller så målar vi allt i svart. Det är konstigt att S inte kan acceptera att det finns andra åsikter och att dessa inte automatiskt behöver betyda att man önskar Kumlas undergång.

Vi hade en diskussion om vad Arbetsförmedlingen (AF) gör och det s.k. aktivitetsförbudet som S tjatar om. Efteråt kom herr Moberg fram till mig och vädjade att jag inte ska säga så, det är fel, AF gör inget säger Dan-Åke, du får inte säga så fortsätter han. Problemet är att jag vet att AF gör något och det från dag ett – frågan är om S har koll på vad AF gör. Ser de bara att de själva inte har kontroll eftersom kommunen inte längre får hålla på med det som Alliansregeringen anser är AF:s jobb?

Det kan inte vara lätt att vara sosse. De har inget nytt att komma med. I Sverige ska allt tillbaka till hur det var och i Kumla behöver inget förändras. Vi vill ha nytänkande, inflytande för kumlaborna och mångfald i Kumla. Då har inte politiken full kontroll vilket tilltalar människor men skrämmer S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar