tisdag 7 september 2010

S-reklam till barn

Fick idag ett samtal från en upprörd förälder vars barn går på förskola i Åbytorp. ”S sprider sin valpropaganda på dagis!” säger hon minst sagt irriterat till mig och fortsätter ”vad gör ni åt det?”

Det visar sig att barnen får ”gamla” S-brevpapper att rita på. Effektiv upprepning av S-loggan infinner sig när sedan barnen tar hem teckningarna till sina föräldrar...

Ja, vad gör man åt sånt? ”Skriv åtminstone i din blogg” säger en politikerkollega till mig.

För mig är det helt oacceptabelt. Att ha politikiskt material i en förskola, även om det kan tyckas vara ett bra miljötänk att återanvända papper på detta sätt, är förkastligt. Våra barn, och deras föräldrar, ska slippa att utsättas för denna sorts påverkan.

Då jag har en positiv grundinställning till alla människor blir min slutsats att det var någon om inte alls tänkte när dessa papper råkade hamna i förskolan. För inte kan det väl vara så att detta är en del av S-kampanjen?

En medveten S-propaganda riktad till barn i förskolan har idag delats ut via IFK Kumla. Det är alla flickor, åtminstonne i en klass i 6-års verksamheten, som fått information om uppstart i fotbollen. På framstidan och baksidan av detta blad gör S reklam med sin ros.

Att det finns starka kopplingar mellan IFK Kumla och socialdemokraterna i Kumla har väl inte undgått någon. Men att tillåta politisk reklam på information riktad direkt till barn tycker jag är att gå över gränsen.

Är det desperata socialdemokrater som agerar? eller var det även i detta fall någon som inte tänkte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar