lördag 5 juni 2010

Tillgänglighetsdag i Kumla

Idag kommer en partikamp utspelas på torget i Kumla som är något utöver det vanliga. Det är handikappidrottsförbundet som arrangerar en trekamp för oss politiker och vad jag förstå ska det bl.a. bli ett rullstollsrace…

Syftet med dagen är att påvisa möjligheterna för alla att delta i olika aktiviteter. Att då låta oss politiker få känna på hur det är exempelvis köra rullstol, är ett smart drag.

För mig är det viktigt att alla människor har tillgång till vårt samhälle. Det ska vara möjligt att komma fram med en rullstol, att gå i centrum även om man är blind och att få möjlighet att ha ett aktivt liv även om man har ett handikapp.

Jag anser att handikappade människor ska ha kontrollen över sina liv. Det är inte så att samhället ska bestämma hur allt sa vara bara för att man råkar ha ett handikapp. Det måste vara möjligt att kunna påverka den hjälp man ska ha och framför allt vem som ska ge hjälpen.

För människor med handikapp är det viktigt med an aktiv och meningsfull fritid. Det är viktigt för alla människor men än viktigare för de med handikapp. En aktiv fritid gör mycket för deras utveckling och därför är det viktigt att de får möjlighet att delta.

Snart ska jag gå ut på torget, ta del av utställningen och förutsätter att jag kommer att lära mig mycket denna vackra försommardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar