onsdag 9 juni 2010

Sociala medier

Idag diskuteras, bl.a. i radion, social mediers betydelse och huruvida vi politiker använder oss av sociala medier eller ej. Då jag skriver om detta just på min blogg, vilken sedan automatiskt ”pluppar upp” på min facebook sida och twitterkonto, betyder ju att jag tror på de sociala mediernas betydelse.

Jag anser att vi politiker behöver kommunicera våra budskap på många olika sätt. Att ha en blogg är ett sätt och att debattera i Fullmäktige ett annat. Viktigt är att vi är tillgängliga för människor och inte förväntar oss att folk ska söka upp oss på just ett ställe.

I Kumla har vi moderater cafékvällar just för att vara tillgängliga för dem som vill träffa oss över en kopp kaffe på ett neutralt ställe. Vi delar ut flygblad på stan och knackar dörr för att möta människor. Vi spelar in radio på vår lokala kanal Radio 94,3 för att nå de människor som lyssnar på radio. Vi har en hemsida, just nu under uppbyggnad, där säkert många söker upp oss för att få information. Vi försöker synas i tidningen genom att göra utspel och skriva debattartiklar.

Just sociala medier är bra för att snabbt föra ut åsikter i specifika frågor. Jag försöker på min blogg ha Kumla i fokus. Skriva om vad som händer i Kumla och vinkla politiska frågor så att de får Kumlaperspektiv. Självklart gör jag det för att skapa ett intresse hos kumlaborna för mina åsikter.

Vi politiker måste hänga med i debatten och när nu en hel del händer på nätet måste vi vara där. Det kräver en hel del tid och engagemang men är nödvändigt för att göra oss tillgängliga för människor.

Andra bloggare: Kent Persson, Lotta Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar