lördag 5 juni 2010

Företagare

Moderata kvinnor hade igår bjudit in några kvinnliga förtagare för diskussion. De är alltid intressant att möta entreprenörer och när jag möte kvinnliga sådana slås jag av kraften de utstrålar.

Det är skillnad för oss kvinnor. Jag vill påstå att vi oftare än män anser oss behöva ha full koll, en egenskap som hämmar oss att ta det stora steget att starta eget. Omgivningens reaktioner är också en spärr. Egna företagare jobbar mycket och det ifrågasätts hur detta ska gå ihop med att ha barn och familj. (Det är sällan en man får samma bemötande av omgivningen.)

Människor som startar och driver företag har en speciell plats i mitt hjärta. Tänk att ha så mycket idéer, initiativförmåga och tro så mycket på sin sak att man vågar ta steget. Förverkliga sina drömmar, skapa något och sedan också anställa andra. Det är med full respekt som jag möter dessa människor.

Ett par av dem som jag mötte går en utbildning, events och upplevelser, och hade som examensarbete arrangerat en mässa för tjejer i årskurs 7 till 9. Syftet var att tjejer skulle få kvinnliga förebilder – bra idé att möta flickor i unga år. Deras slutsats var att tjejer inte är vana vid att gå på något där det bara finns tjejer. ”Det normala är att de står och beundrar män”.

Det är viktigt att skolan ger eleverna en insyn i arbetslivet och då inte bara hur det är att vara anställd. Vi måste ta tillvara på entreprenörskapet som barn naturligt har inom sig. De måste lära sig att utnyttja sin förmåga att tänka förutsättningslöst och att idéer kan bli verklighet.

Andra bloggare: Lotta Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar