tisdag 15 juni 2010

Fantastisk personal i Kumlas förskolor

Jag har idag besökt förskolorna Trädgården och Duvan i Kumla. Ännu en gång slås jag av vilken fantastisk personal vi har i Kumla kommun. De utför stordåd med knappa resurser och krav från alla håll.

Förskolan är viktig. Det är där grunden i lärandet startar, där finns möjligheten att se vilka barn som behöver extra hjälp och där finns möjligheten att utveckla barnens nyfikenhet.

I Kumla har vi problem med måluppfyllelse och dåliga betyg. För att komma tillrätta med det måste vi börja redan i förskolan. Det håller personalen jag träffade idag med om. De menar att viljan finns med inte förutsättningarna. Detta måste vi ta tag i, vi kan inte svika våra barn genom att prioritera fel i den kommunala budgeten.

Vi pratade lokaler. Det är på många håll rätt dåliga lokaler i Kumlas förskolor och jag ser orsaken i fel prioritering då kommunen inte på rätt sätt tagit hand om de lokaler som finns. Till slut blir kontrasterna enorma när en ny förskola byggs för 22 miljoner medan andra får använda personalrummen till förråd för att utrymme inte finns…

Vi pratade storlek på barngrupper. För mig är ingen siffra huggen i sten. Jag tror att lämplig storlek på barngrupp beror på vilka barn som finns i gruppen och detta måste avgöras från fall till fall. Frågan är hur vi skapar möjlighet till den flexibiliteten.

Vad som oroar mig är när personalen säger att familjen har blivit ett komplement till förskolan – det ska vara tvärt om! Föräldrar måste inse att de har huvudansvaret för barnen och att det är hemma som tryggheten för barnen finns. Personalen är medveten om detta och försöker stötta föräldrarna och påtala problemet. Frågan är hur vi andra ska agera för att vända denna trend.

I de medarbetare jag träffade idag ser jag en enorm kraft, de är positiva, idérika och löser det mesta. Tänk om de kunde få vara med och utveckla Kumlas förskolor ännu mer. Tänk om de fick möjligheten att knoppa av, starta eget eller driva en förskola på entreprenad. Jag tror att de skulle klara det galant.

Den kommunala förskolan ska alltid vara bra. Jag tror dock att alternativ triggar till nytänkande, kvalitetshöjningar samt krav och insikt från kunden att efterfråga kvalité och kundfokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar