onsdag 19 maj 2010

Ja till betyg!

Igår presenterade Alliansregeringen sitt förslag om betyg från årskurs sex istället för som nu i årskurs åtta. Det är ett klokt beslut även om jag kan hålla med ledarskribenten i SvD idag om att det kunde ha kommit tidigare.

I veckans bloggdebatt ställs frågan om betygen behövs i skolan och det anser jag. Jag har alltid varit för betyg och erkänner att jag aldrig riktigt har förstått resonemanget från dem som är emot. Vad är mer naturligt än att få en bedömning av sina kunskaper? Vad är mer konkret än ett betyg för att se var mer insatser behöver sättas in? Vad skickar en tydligare signal till elever och föräldrar?

Viktigt är att ha ett betygssystem där betygen visar vad eleven kan i förhållande till uppsatta kunskapsmål och att betygsstegen inte är för få. Förslaget som presenterades igår innehåller konkreta åtgärder som gör att förståelsen för kraven ökar och att skolan tidigt kan sätta in åtgärder när behov finns.

För Kumla är det nya förslaget om betyg bra. Vi som har stora problem med vår måluppfyllelse behöver ha konkreta kunskapskrav och för oss är det till hjälp med tidiga och tydliga signaler på var resurser behöver sättas in. Jag tror också på detta som ett instrument för elever och föräldrar att få fokus på att kunskap i skolan är viktig.

Andra bloggare: Kent Persson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar