onsdag 17 mars 2010

Veckans bloggdebatt om frihet

Frihet är just det som vi i oppositionen vill ge människorna i Kumla som idag är inlåsta i den ”kommunala buren”. Vi vill släppa in andra alternativ i Kumla. För att lyckas med det måste man i grunden vara positiv till alternativ, vilket inte Socialdemokraterna i Kumla är, och på det sättet skapa frihet åt människor i Kumla.

För mig handlar frihet för en kommuninvånare att veta att skatten jag betalar in förvaltas väl och ger mig den service som jag har rätt att förvänta mig. Frihet innebär att jag kan välja mellan olika alternativ i omsorgen om mig, mina barn och mina gamla. Frihet innebär en palett med olika alternativ som gör att jag kan välja det som passar just mig bäst.

För en kommuninvånare ska servicen från kommunen vara enkel. När jag tar kontakt med kommunen i olika ärenden ska jag snabbt komma i kontakt med rätt person, få ett bra bemötande och en snabb hantering.

En kommuninvånare ska känna stolthet för sin kommun och att kommunen är ”min”. Viktigt är att alla kommuninvånaren känner att de kan påverka och att det inte är någon skillnad på folk och folk utan att alla människor i kommunen har lika värde.

En kommuninvånare ska kunna lita på att den service som erbjuds är bra. Allt som utförs och finansieras via skatten ska ha en bra och säkrad kvalité.

Frihet är att ha möjlighet att påverka sitt liv. Det är förödande för kreativiteten att bli inlåst i ett fack och bli tilldelad en viss plats som man inte kan påverka. Synsättet från politiker och tjänstemän som ”sitter på” pengar och resurser som ska fördelas måste vara att skapa rutiner så att alla behandlas lika, att se varje människa och anpassa sitt agerande så att det passar individen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar