måndag 1 mars 2010

Trött på konstiga påståenden från S

Jag har idag lämnat in en interpellation till Kommunstyrelsens ordförande Lennart Eriksson där jag undrar över socialdemokraternas påstående att regeringens politik har drabbat Kumla kommun med 55 miljoner kronor.

Egentligen ansåg jag att frågan var utagerad genom den debatt som vi hade i NA i höstas men nu tog Lennart Eriksson upp påståendet igen i en artikel i förra veckan och då ansåg jag att siffrorna måste granskas.

Problemet är att jag inte kan hitta något belägg för detta påstående i några kommunala dokument. Om siffran stämmer borde vi ha den svart på vitt i exempelvis budgeten inför 2010. Jag önskar svar på följande frågor. För det första vilken beräkning som ligger till grund för dessa 55 miljoner kronor och för det andra undrar jag varför är dessa 55 miljoner kronor inte är beskrivna under rubriken budgetförutsättningarna i 2010 års budget?

Jag har en teori om var de har hämtat sin siffra. Under våren 2008 fanns det en prognos som visade på högre skatteintäkter och tar man den prognosen har Kumla ”förlorat” 55 miljoner i skatteintäkter under 2009. De flesta som har lite hum om ekonomi vet att effekten av en lågkonjunktur är att skatteintäkterna minskar då färre människor jobbar. Att jämföra detta med att regeringen tar pengar från Kumla är i min mening oseriöst.

Jag ser fram emot Socialdemokratarena svar och framför allt ser jag fram emot diskussionen i Fullmäktige om två veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar