måndag 8 mars 2010

Tankar på kvinnornas dag

Idag är det Internationella kvinnodagen och jag hoppas att vi alla ägnar en extratanke åt alla kvinnor idag.

Tankarna kan gå till kvinnor runt om i vår grymma värld som utnyttjas många gånger på omänskliga sätt. I krig är våldtäkter mot kvinnor ett effektivt sätt att bryta ner ett samhälle. I nutidens slavhandel är det kvinnor som är den främsta handelsvaran som skickas från land till land i syfte att känna ihop pengar genom att sälja sin kropp.

Tankarna kan gå till alla duktiga och modiga kvinnor som kämpat för att vi som lever idag ska få inflytande och möjligheter att leva relativt jämställt männen. Jag tänker på alla de kvinnor som i början av förra seklet kämpade för att kvinnor skulle få studera på högre nivå, få ta politiska uppdrag, få rösträtt och få bli erkända för den kompetens de hade.

Tankarna kan gå till alla kvinnor idag som kämpar för att få vardagen att gå ihop. Jag tänker på alla kvinnor som kämpar med tunga arbetsuppgifter och med möjligheten till en heltidstjänst i den offentliga sektorn. Jag tänker på alla duktiga tjejer som går ut skolan med toppbetyg men sedan får sämre villkor än männen ute på arbetsmarknaden.

Tankarna kan gå till nära och kära. Jag tänker på mammor, systrar, väninnor, kollegor eller grannar - alla de som har påverkat våra liv, där vi många gånger hämtar kraft och som betyder så mycket för vår egen utveckling.

Många tankar är negativa och jag förundras många gånger över att vi inte har kommit längre i vår utveckling mot ett jämställt samhälle. Det måste bli självklart att kvinnor och män är lika värda, har samma förutsättningar och blir lika mycket lyssnade till.

Elisabeth Svantesson, Kent Persson har också bloggat om detta idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar