tisdag 2 mars 2010

SD tror mer än de vet

Sverigedemokraterna bjuder in till debatt på Nerikes Allehandas debattsida då de påstår att Sverigedemokraterna säger det folk tänker och tycker. Jag håller inte med! Jag tror att svensk folket i grunden har humana och solidariska åsikter och bejakar tanken om människors lika värde.

Jag tror inte att svenska folket kommer att gå på SD:s floskler utan inse att politiken de driver har lite substans och endast inriktar sig på ett främlingsförakt. Jag är övertygad om att Svenska folket hellre röstar på partier som har mer att komma med än så.

Sverige är ett rikt land på många sätt och vi har en lång tradition av att ta emot människor från andra länder. Vi har så länge tagit emot människor från andra länder att man kan ifrågasätta vem som är ”riktigt svensk” eller vad som är en ”riktigt svensk” tradition. Som människa och moderat vill jag att Sverige fortsatt ska vara ett öppet land för alla som vill komma hit. Jag anser att invandring berikar vårt land och en av förutsättningarna för att vi ska klara vår välfärd och utveckling framöver.

Vi ska vara tydliga med vad som förväntas av dem som kommer hit. Förväntningar, rättigheter och skyldigheter ska vara desamma för alla som bor i Sverige. Vi ska alla följa svenska lagar och vi ska alla försöka klara av en egen försörjning. Självklart ska vi alla också få hjälp av samhället när vi så behöver och få del av de trygghetssystem som finns.

Sverigedemokraterna tror på en homogen statsbildning vilket innebär att de anser andra kulturer i Sverige ger upphov till oro och en odemokratisk utveckling. De skriver på sin hemsida att ”Dagen situation med kulturellt främmande enklaver i de flesta städer är inte hållbar” och detta vill de lösa med att invandrarna återvänder till sina hemländer. För mig är detta resonemang främmande.

De människor som kommer hit från andra länder är i de allra flesta fall människor med stor initiativförmåga, vilja och drivkraft att göra det bästa av sina liv. Detta ska vi ta tillvara på i Sverige. De som kommer kan många gånger vara en stor resurs för oss och behöver inte ”tas omhand” av samhället. De har efter lite starthjälp ofta förutsättningar för att klara sig bra i Sverige.

Vi svenskar måste bli bättre på att välkomna de människor som kommer till Sverige för att skapa sin framtid här och vi måste bättre ta tillvara på deras kompetens. Jag är övertygad om att det är det som de flesta svenskar tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar