fredag 26 februari 2010

Var finns Kumlaandan?

Jag har sedan jag började mitt jobb som oppositionsråd i Kumla hört talas om något som benämns som Kumlaandan. Vad jag förstår bygger detta uttryck på att många beslut fattas i samförstånd och efter resonemang mellan majoritet och opposition.

Visst är det mycket som vi är överens om i den kommunala vardagen i Kumla men inte är det mycket vi resonerar om. Socialdemokraterna har ju egen majoritet vilket de ofta påminner oss om i ord och handling och jag har vid endast ett fåtal tillfällen under drygt tre år känt att jag har varit med och resonerat om något. Socialdemokraterna har istället resonerat med sig själva och sedan får vi lägga reservationer om vi tycker annorlunda.

Jag håller med Torbjörn Ahlin (C) som idag på sin blogg skriver om detta. Torbjörn har en lång erfarenhet av kommunpolitiken i Kumla och kan vittna om Socialdemokraternas omsvängning.

Behovet av ett maktskifte i Kumla känns akut. För att få till en bra utveckling såväl vad gäller den kommunala ekonomin som företagande och inflyttning behövs en ny politik. Förändringarnas vindar blåser i Sverige medan Kumla står still. Vi har inga alternativ i driften av det som skattefinansieras (vård, skola och omsorg) och vi hämmar företagandet med detta agerande. Inflyttningen till Kumla kommer också att stanna av om alternativen inte finns. För unga människor idag duger det inte att endast ha kommunen att välja på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar