lördag 6 februari 2010

Skolsköterskor – en viktig resurs i skolan

Jag läser i dagens NA på Kumlasidan om situationen för skolsköterskorna i Kumla.
De flesta vet att skolsköterskorna har en viktig funktion i skolan och det finns idag starkare skäl än någonsin att vi ansätter resurser för att de ska kunna göra ett bra jobb.

Det är våra skolsköterskor som många gånger får de första signalerna att ett barn inte mår bra. Det är som företagshälsovårdens viktiga uppgift som jag skrev om igår. Det är förebyggande insatser som skolsköterskan många gånger kan stå för och som är så viktig för att hälsan och pengarna för insatser inte ska dra iväg åt fel håll.

Jag vet att skolsköterskor jobbar förebyggande med exempelvis fetma. Här kan barn som är i riskzonen få hjälp och stöd tidigt. Det gäller att titta på kostvanor och att få hjälp med aktiviteter som kan passa.

Jag vet att många gånger är det till skolsköterskan skolbarn går med sina problem. Det kan kännas tryggare att prata med en skolsköterska istället för en lärare eller annan vuxen på skolan.

Skolsköterskor är en viktig resurs i skolans arbete. Jag är övertygad om att barn har en större möjlighet att tillgodogöra sig undervisningen om de mår bra.

Man brukar säga ”It takes a village to race a child”. Jag kopplar det till skolans värd och menar att flera funktioner är viktiga för att barnen ska klara sin skolgång. För mig är det självklart att kunskap ska vara i fokus och att det är lugn och ro i skolan. Detta uppfylls mer sannolikt om skolan har ett bra ledarskap, bra lärare som är behöriga i de ämnen de undervisar och en närvarande skolhälsovård. Jag tror att skolan bättre kan ta tillvara den resurs som skolsköterskorna är i form av kunskap om hur barnen mår och vad som kan göras för att de ska må bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar