måndag 15 februari 2010

Besök i skolan

Idag har jag, och de andra partiföreträdarna från oppositionen i Kumla, varit och besökt var sin skola i Kumla. Jag besökte Fylsta och fick lite insyn i tre olika klassers vardag. Det var en mycket intressant förmiddag.

På alla skolor brottas man med otillräckliga resurser och främst då till barn med särskilda behov. Det är min bestämda uppfattning att det krävs en helt annan syn på resursfördelningen till Kumlas skolor.

Vi måste fundera på vad det är som kommunen egentligen ska göra. Vad som är viktigt? Är det viktigt att barnen får bada fint eller är det viktigt att de får lära sig saker under sin skolgång? Är det tillräckligt att barnen i Kumla får godkänt eller har de rätt att få en undervisning som ger dem VG eller MVG?

För mig är det enkelt. Alla barn har rätt till en bra undervisning, i lugn och ro, där var och ens förmåga ska ha möjlighet att utvecklas. De barn som behöver särskilt stöd ska få det. Skolan ska ha inte överösas med pengar men just nu verkar situationen snart ha uppnått någon sorts smärtgräns.

Det finns många fantastiskt bra pedagoger i Kumlas skolor. Kompetenta lärare som kämpar i en vardag som jag beundrar dem för att de klarar av. Jag tror att förslagen på resurstillskott ligger på en rimlig nivå och skulle innebära en bättre situation på skolorna.

Jag tror också att resurser behöver tillföras för att rektorer ska ha en bra möjlighet till att hinna med det pedagogiska utvecklingsarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar