torsdag 28 januari 2010

Kumla måste bli en kommun för kunskap

Jag är bekymrad över skolorna i Kumla. Resultaten vi kan läsa om i sammanställningar från nationella prov och andelen som klarar godkänt efter årskurs 9 är inte bra. Jag hör från skolpersonal om föräldrar som med en axelryckning accepterar att deras barn inte når upp till målen. Jag hör om skolpersonal som säger att föräldrar inte ska förvänta sig så mycket av skolan i en arbetarkommun. Jag hör om personal som inte känner sig delaktiga, en organisation som inte följer politiska beslut, barn som inte får hjälp trots att föräldrarna påtalar att något måste göras och jag hör om barn som mobbas.

Det känns inte bra att från privatpersoner i andra kommuner få höra ”visst är Kumla en bra kommun men skolorna har ni problem med”. Jag har påtalat vid flera tillfällen att bra skolor är en viktig konkurrensfaktor för en kommun. Här börjar Kumla få ett stort problem.

Samtidigt är det mycket som är bra. Jag var runt på alla skolor för drygt ett år sedan och möttes av många duktiga lärare och engagerad personal. Det finns massor av resurser i form av människor som brinner för sitt jobb med barnen och som verkligen vill göra ett bra jobb.

Problemet tror jag är att skolan i Kumla har fel fokus. Jag vill att kunskapsmålet i vår Skolplan ”att skolverksamheterna i Kumla, ur alla aspekter, resultat- och utvecklingsmässigt ska tillhöra Sveriges bästa” ska tas på allvar. För att målet ska bli realistiskt måste mer resurser satsas på att öka den pedagogiska utvecklingen i Kumla. Fokus måste flyttas från allt annat till att handla om kunskap.

Elever i Kumlas skolor ska mötas av höga förväntningar och arbetsmiljön ska präglas av lugn, ordning och reda. Alla barn ska känna sig trygga i våra skolor och efter individuella utbildningsplaner få förutsättningar att utvecklas
Vi måste till alla föräldrar förmedla, från det att barnen är små, att deras barn är trygga i vår verksamhet och har möjlighet att klara kunskapsmålen.

Det är viktigt att vi utvecklar den kommunala skolan i Kumla men jag är också positiv till att privata aktörer startar skolor i Kumla. Det skulle vara ett bra inslag i Kumla och säkert göra att kvalitén höjs för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar