onsdag 20 januari 2010

Eldsjälar

Jag har varit på Kumla Promotions frukostmöte idag vilket alltid är lika trevligt.
Idag var det mest handlare på plats. Att träffa dessa småföretagare och höra om deras strävan för att hålla sina butiker levande och därmed även staden levande är nyttigt för en kommunpolitiker.

Själv försöker jag göra de flesta inköpen i Kumla. Att gynna den lokala handeln är för mig självklart och något som vi alla borde göra. Tänk om vi inte hade några butiker kring torget. Vad tråkigt det skulle vara.

Tänkt om vi inte hade någon intresseorganisation som Kumla Promotion. Då skulle aktiviteterna på torget vara få och handeln säker mer spretig i sina öppettider.

Alla Kumlabor ska vara tacksam för att det finns människor som har ork, vilja och intresse för att satsa på att ha butiker i Kumla. Visst tjänar de säkert sina pengar men jag tror nog att det finns lönsammare verksamhet att bedriva än en liten butik i Kumla.

Vi Kumlabor bör visa vår tacksamhet till dessa eldsjälar som lyfter upp vårt centrum. Det gör vi enklast genom att alltid ha butikerna i Kumla som vårt första alternativ innan vi åker någon annan stans och handlar.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du börjat blogga! Jag kommer följa dig och dina intressanta inlägg framöver. Håller med om att det är det viktigt att handla i närområdet om man vill bibehälla en levande stadskärna. Men visst är galleriorna också en tillgång med längre öppethållande och mycket samlat på samma ställe. Det gäller att få en god balans mellan de båda. /Maria sekr M Örebro län

    SvaraRadera
  2. Så sant så sant! Visserligen är jag inte butiksägare i Kumla men ändå egen företagare och jobbar MASSOR och sliter hårt. Vår timpeng är många gånger långt under minimilön för en anställd. Vi behöver all stöttning vi kan få.
    Ha det bra idag!
    /Marita - som driver ett Curves

    SvaraRadera